Alicja Rubczak

tylko teatr, nie tylko dla dzieci

Zmiany, zmiany, zmiany 27/01/2013

Taktak… blog trochę zasnął,  przysnął, no zieeeeeewnął mocno, ale powolutku się budzi. Przez ostatni rok działałam dużo realnie, ale znajdowało to mniejsze odbicie w świecie wirtualnym… Trochę, albo może nawet ZDECYDOWANIE za mało dzieliłam się z Wami tym, co dzieje się w teatrze dla dzieci widzianym moimi oczami.

Jednak NADCHODZĄ ZMIANY!!!

Tymczasem staram się ogarnąć jakąś przebudowę tego bloga i wierzę, że sprawa jest już bliżej końca niż dalej. Trochę poodkurzamy tu wizualnie, ale przede wszystkim muszę po prostu zacząć więcej pisać.

W moim życiu – prywatny, zawodowy, a co za tym idzie też pisalniczym nastąpił przełom. Po roku spędzonym gdzieś pomiędzy Kopenhagą-Warszawą-Poznaniem przeprowadziłam się (twierdzę, że na stałe, czytaj: w planach minimum 5 lat) do Opola. Decyzja niesamowicie fajna i bardzo dobrze się sprawdza. Zawodowo – meeeega ekstra = blisko, najbliżej teatru dla dzieci, czyli w samym jego środku. Rozpoczęłam współpracę z Opolskim Teatrem Lalki i Aktora jako pedagog teatru. O tej ważnej dla teatrów funkcji możecie poczytać na stronie fantastycznego Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Tymczasem mój teatr jest jedyną sceną lalkową w Polsce, która stworzyła takie osobne stanowisko, ale wierzę, że to się będzie zmieniać, bo osób skupiających się na działaniach łączących widzów-teatr-szkołę-edukatorów, jest już sporo i wierzę, że coraz więcej teatrów zrozumiem, że poza ofertą spektaklową, powinny również utrzymywać stały kontakt warsztatowy i mądrze rozmawiać z widzem. Ale o tym jeszcze będę pisać.

Dziś, żeby swoje myśli przekuć w działania i jeszcze trochę po rozwijać to, co w sferze realnej może dobrze zrobić tej tutaj wirtualności, wybieram się na spotkanie Opolskiej Blogosfery, jestem bardzo ciekawa co wniesie to do mojego pisania oraz co sama mam do zaoferowania innym blogerom. Zatem do dzieła i obiecuję, że od teraz będę wpadać tutaj częściej – Was też do tego namawiam ;)

Opolska Blogosfera - plakat

Opolska Blogosfera – plakat

 

8 Responses to “Zmiany, zmiany, zmiany”

  1. Gosia Says:

    No i super! Pisz, pisz dużo! :)

  2. Droga Alicjo! Wielkie gratulacje z okazji znalezienia się w miejscu inspirującym i ważnym:)
    Czekam na kolejne wpisy!

    • Alicja Morawska-Rubczak Says:

      Dzięki za kibicowanie. Przyglądanie się życiu teatru od środka ma swoje ogromne zalety, mocno przeważające nad oczywistymi „wadkami”. Próbowałam poszukać formuły na możliwość bycia w teatrze i jednoczesnego pisania o nim i mam nadzieję, że znalazłam. Ludzie chętnie posądzą mnie o stronniczość, ale to już ich problem. Jeśli zacznę pisać, że tylko w Opolu robi się dobre spektakle i tylko ten teatr ma wyłączność na wartościowe działania pedagogiczne – wtedy możecie mnie wyrzucić z RSSów ;)

      • Zgadzam się – teatr, w którym się pracuje to świat. Wielki, przeogromny, z tysiącem możliwości i tematów, niewidzialnymi linkami połączony z innymi teatrami, ludźmi, czy literaturą. Myślę, że jak już się jest człowiekiem danego miejsca trzeba zachować pewną etykę pracy. Niestety, taka typowa krytyka poczynań innych wtedy odpada (moim zdaniem), trochę niewygodnie jest też przyjmować rolę arbitra, skoro właśnie – nie jest się arbitrem niezależnym. Trudna to rola, bo trzeba też pokazać własne działania i stanąć do oceny – jak wszyscy. Na szczęście materia jest wdzięczna – edukacja teatralna, która ludzi z różnych teatrów integruje, a nie dzieli. Raczej chyba czytamy bloga dziś również, jak wcześniej, po to, aby szukać inspiracji, cieszyć się tą działalnością, a w nawias bierzemy to, że konkretna scena, o której przecież będziesz świadczyć dobrze, bo jesteś teraz w tym zespole.

  3. Delimamma Says:

    Alu super, że zdecydowałaś się do nas przyłączyć :))) Oj będzie się działo!!

    • Alicja Morawska-Rubczak Says:

      Ja też bardzo się cieszę! Oj będzie się działo – już moja w tym głowa. Musimy zacząć w Opolu działania najnajowe!

  4. Bardzo miło było Ciebie poznać i jako mama dwóch maluchów cieszę się bardzo na to co będzie się działo w naszym Opolu!!! :)

  5. ewa Says:

    witam,piszę prace magisterską o teatrze lalkowym,gdzie mam jeden z rozdziałów zatytułowany „funkcje i zadania teatru dla dzieci” i mam z tym problem. „z głowy”,że tak się wyrażę potrafiłabym wymienić i opisać te zadania, nie potrafię jednak nigdzie znaleźć literatury by podeprzeć swoje przemyślenia bibliografią.szukając w internecie natknęłam się na pani bloga i mam wielką prośbę czy mogłaby pani ewentualnie wskazać mi jakąś literaturę,publikacje,na ten temat,byłabym ogromnie wdzięczna.dziękuję.pozdrawiam.


Skomentuj

